Shoji pattern out now ! ( free crochet pattern )

file7-35A new pattern is here ! And a special one it is. I named it Shoji. Maybe it doesn’t ring a bell if you hear Shoji, but in fact i’m pretty sure you know it. Ever seen a Asian temple or teahouse with those thin paper walls ? Well that’s Shoji ! Most of the time these walls holds beautiful wooden frames in the most amazing designs. I actually had one in my hotel room in Chengdu as i was staying downtown in one of the oldest buildings there. It used to be a temple in earlier days but they changed it to a hotel, however the most incredible old designs and details are still there and so it gave me lots of inspiration. For example this Shoji pattern, a interlocking mosaic crochet pattern.

En hier is een nieuw patroon ! En het is een speciaal patroon ! Ik heb het Shoji genoemd. Misschien dat er niet meteen een belletje rinkelt bij dit woord, maar ik weet zeker dat je het kent. Ooit weleens een oude Aziatische tempel of een theehuis gezien met van die papieren muren ? Nou dat is Shoji ! Meestal hebben deze muren prachtige, houten frames in de meest complexe ontwerpen. Ik had zo’n muur in mijn hotelkamer in Chengdu waar ik verbleef in één van de oudste wijken. Ik verbleef in een hotel wat vroeger een tempel was, maar later is omgebouwd tot hotel..het mooie is echter dat alle oude elementen bewaard zijn gebleven. Dit gaf me dus voldoende inspiratie om onder andere dit patroon te maken, een interlocking mozaiek patroon.

file8-21

The pattern itself isn’t really hard as it is just full of repeat sections. The mosaic crochet is however something you have to explore if you don’t know it yet. People often seem to hustle up the two different mosaic techniques as there is the one with back- and front loop crochetwork which my tile patterns are worked in. But this technique is based on making chains and crocheting double crochets over them. Both techniques are fun and rather easy when you get the hang of it. I made clear instructions in the pattern to guide you so i think the skill level for this one isn’t that hard.

Het patroon zelf is niet heel moeilijk omdat het vol zit met herhalingsstukken. Het mozaiek haken is echter iets wat je moet ontdekken als je het nog nooit gedaan hebt. Vaak worden de twee technieken voor mozaiek haken door elkaar gehaald, er is namelijk een manier om in de voorste en achterste lussen te werken en mozaiek te creeëren. Zo zijn mijn tiles patronen ontwikkeld. Echter is dit de andere techniek waarmee je lossen haakt en hier over heen stokjes haakt. Beiden technieken zijn superleuk en eigenlijk vrij simpel als je de gang te pakken hebt. Ik heb duidelijke instructies gemaakt hoe dit te doen, dus ik denk dat het haakniveau voor dit patroon niet zo hoog is.

file

file-105

But the main reason this pattern is designed was for this new yarn of Scheepjes. The Bamboo Soft – premium blend. A nice blend of bamboo and cotton which is so soft and nice to crochet with. Scheepjes asked me to give it a try and see what i would do with it and well….Shoji is the result. The bamboo yarn fits perfectly besides the theme of the pattern i think. For the pattern i used 1 ball of each of the 17 colors available. Of course you can just freestyle with colors, but i felt it would be great to show off how each color would look used and to let you all see how great these colorranges could combine.

De hoofdreden waarom ik dit patroon ontworp was eigenlijk voor dit nieuwe garen van Scheepjes. De Bamboo Soft – premium blend. Een prachtige mix van bamboe en katoen welke heerlijk zacht is en heerlijk weghaakt. Scheepjes vroeg me het garen te proberen om te kijken of ik er iets mee kon en nou ja….Shoji was de uitkomst. Het bamboe garen past daarnaast ook perfect bij het thema van het patroon denk ik. Voor het patroon gebruikte ik 1 bol van iedere kleur die er is ( totaal 17 kleuren ). Uiteraard kun je helemaal los gaan met eigen kleurkeuzes, maar het leek me mooi om te laten zien wat iedere kleur doet wanneer gebruikt en hoe mooi deze kleuren combineren.

Als u een kant en klaar pakket wilt bestellen om deze Shoji deken te maken, dan kan dat ! Caro’s Atelier verkoopt dit pakket en hier kunt u het vinden.

file-104

Well i’m not gonna spend anymore words on this as you are waiting for the free pattern right ?! It is a PDF file which is available for now in English (US) and Dutch. More translations will follow in the future. You can download the file under here…but i also upload my free patterns to Ravelry these days so you can store them in your Ravelry library. Maybe a better idea. If you like that, please click this link to get to my Ravelry page and discover and get the pattern ( if not you can directly download the patterns by scrolling down a bit ) :

Ravelry designers page 

Oke…ik ga niet meer woorden spenderen aan dit patroon, omdat ik weet dat je zit te wachten op het patroon, toch ?! Het is een PDF bestand wat beschikbaar is in Engels ( US) en Nederlands. Meer vertalingen zullen later volgen. Je kan het patroon hieronder downloaden….echter upload ik mijn gratis patronen tegenwoordig ook op Ravelry  zodat je ze ook in je Ravelry bibliotheek kan bewaren. Wellicht een beter idee of niet ? Als je dat graag wilt, klik dan op de link hierboven om naar mijn ontwerperspagina op Ravelry te gaan en het patroon daar te ontdekken en bewaren. Liever, gewoon meteen downloaden, doe dit dan hieronder :

Shoji crochet pattern – English

Shoji crochet pattern – NL

file4-68

Of course i share this free pattern with pleasure. Just so you can discover my pattern work, to highlight a new yarn and just to allow people to be able to make something nice without always have to pay for a pattern. It is also fun to giveaway something now and then. However, if you feel like you want to contribute to my work, want to see more often free patterns and support me, there is always the possibility to gift me a coffee. But hey….no pressure, you can decide for yourself if you want to and if you like to do it. I just write it down to let you know it is a possibility if your searching for a way to express your gratitude. If not…thats also fine.

Uiteraard deel ik dit gratis patroon met plezier. Enkel zodat je mijn patroon werk kan ontdekken, om een nieuw garen in het zonnetje te zetten en om het mogelijk te maken dat er niet altijd een betaling voor een patroon hoeft te zijn. Het is altijd leuk om zo nu en dan eens wat weg te geven. Echter, als je het leuk vindt mijn werk te bevorderen, wat vaker een gratis patroon te zien of me gewoon weg te supporten, dan is er altijd de mogelijkheid tot het schenken van een kopje koffie. Maar….geen druk, ik vertrouw erop dat je zelf heel goed de keuze kunt maken of je dit wilt en of je dit kan. Zo niet, helemaal prima, ik zet het hier slechts neer zodat een ieder die zoekt naar een manier om zijn dank te uiten dit als een optie zou kunnen gebruiken. 

kofi4

 

file2-78

And at last the more official part which i need to write down. As this is a free pattern, please do not copy, use parts or validate this pattern. All copyrights are with me as the designer. If noted please be aware there will be taken actions against you by court. Also if you want to use this pattern for commercial purposes, please first ask or notify me as a designer.

En als laatste het officiele gedeelte welke ik helaas altijd weer moet benoemen. Omdat dit een gratis patroon is verzoek ik uw vriendelijk dit patroon niet te delen, kopieren, delen van het patroon te gebruiken of misbruik hiervan te maken. Alle rechten liggen bij mij als ontwerper. Als hier notie van komt zullen gerechterlijke stappen worden ondernomen. Ook als u dit patroon voor commerciele doeleinden wil gebruiken, verzoek ik u vriendelijk dit eerst te vragen of hier een bericht van te geven alvorens het te doen.

file6-48

file9-14

5 gedachten over “Shoji pattern out now ! ( free crochet pattern )

Voeg uw reactie toe

  1. Zojuist een bestelling geplaatst bij Caro’s Atelier, wat een prachtige deken!!!
    Zó verliefd op de Shoji 💜💙💚💛
    Hartelijk dank voor het prachtige patroon, je hebt er een enorme fan bij!
    Ohja .. I buy you a coffee! 😉
    Thanks and Grts,
    Marijke

    Like

    1. Beste Marijke !

      Wat leuk en dankjewel ! Fijn dat het patroon in de smaak valt ! Ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven om hem te haken !

      Like

  2. Hello Mark:
    I had no idea of what happened. All I want to say is that your work is beautiful. Please try to forget those horrible words said to you in different ways and remember only the joy to give to te people who appreciate it . I appreciate you and your beautiful art.
    Love judith

    Like

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑